Tillgänglighetsanpassa dokument
– tillgänglighetsanpassa pdf:er och andra dokument
Tillgänglighet handlar i grunden om att människor med någon typ av funktionsnedsättning ska ha rätt och möjlighet att få tillgång till samma information som andra. Ett tillgängligt samhälle gynnar förstås alla människor, eftersom vi alla har olika förutsättningar att ta del av information. Vi har kunskap och erfarenhet av att skapa tillgängliga PDF:er och vi hjälper er att möta tillgänglighetskraven för dokument och formulär. Vi tar även fram tillgänglighetsanpassade mallar i Word och PowerPoint, så långt programmen tillåter, samt skapar tillgängliga diagram i Excel.
Tillgänglighetsanpassa pdf och tillgänglighetskraven för dokument
Att skapa ett tillgängligt dokument börjar egentligen i samma stund som ni börjar skriva dokumentet. Genom att använda er av våra Office-mallar, som har byggts upp för att möta tillgänglighetskraven, skapar ni dokument som enkelt kan konverteras till tillgängliga PDF:er. Finjusteringarna och tillgänglighetsanpassningen görs sedan i Adobe Acrobat.
Hör av er!
Vi skapar mallar som underlätta att skapa tillgängliga pdf:er och dokument.
Kontakta oss för en offert.
Tillgänglighetsanalys
Vi kan även hjälpa till med en tillgänglighetsanalys av era nuvarande Office-mallar och PDF-dokument, med hjälp av ETU, som är experter på tillgänglighet. Vi går då igenom era mallar och dokumentunderlag och tar fram en rapport med rekommendationer på åtgärder som behövs för att öka tillgängligheten.
Tillgänglighetsanpassade diagram
För att säkerställa att diagram som skapas i Excel är godkända enligt tillgänglighetskraven (WCAG 2.1) föreslår vi att ni använder vår populära funktion diagrammallar med mönster.
Mallar för tillgänglighet
Learningpoint bygger mallar som är anpassade för att möta tillgänglighetskraven. Vi kan antingen skapa nya mallar eller justera era nuvarande. Behöver ni hjälp med utbildning eller att tillgänglighetsanpassa befintliga filer, kontakta oss så går vi tillsammans igenom hur vi kan hjälpa er på bästa sätt.
Tillgänglighetshjälpen
Hur får ni era användare att jobba tillgängligt? Med tillgänglighetshjälpen underlättas arbetet när ni skapar dokument i våra tillgänglighetsanpassade mallar. Mallarna är rätt uppbyggda för att möta tillgänglighetskraven.
Följande knappar ingår:
Redigera alternativtext (Words inbyggda funktion lyfts fram)
Kontrollera tillgänglighet i dokumentet (Words inbyggda funktion lyfts fram)
Lägg till dokumentegenskaper såsom titel, författare och sökord (Learningpoint, egenutveckling)
Ta bort tomma radbrytningar (Learningpoint, egenutveckling)
Kurser i tillgänglighet
Learningpoint erbjuder kurser som fokuserar på att skapa tillgängliga dokument i Word och presentationer i PowerPoint. Kurserna är utformade för att hjälpa användare att optimera dokument och presentationer för tillgänglighet, vilket bland annat inkluderar att lägga till alternativtext till objekt, ange rubrikrader i tabeller, ge alla PowerPoint-sidor unika titlar och kontrollera att innehållet på sidorna läses i en logisk ordning. Kurserna är särskilt viktiga för myndigheter och offentlig sektor, som måste säkerställa att allt material som läggs upp på nätet är tillgänglighetsanpassat.
